مقالات

انتخاب پوشاک کوهنوردی

به طور کلی پوشاک کوهنوردی شامل سه لایه مختلف است:

لایه اولیه که به آن لباس زیر گفته می شود، نقش عرق گیر را دارد. این لباس ها قدری جذب هستند تا بتوانند عرق بدن را به خوبی در خود نگه دارند و مانع از چسبندگی و عرق سوز شدن دست ها و پاها شوند.
لایه میانی همان لباس های عادی هستند که شما به تن می‌کنید و شامل تیشرت و شلوار است.
لایه نهایی لباس هایی هستند که از شما در برابر سرما، گرما و یا باران محافظت می کنند. لایه سوم می‌تواند یک کاپشن پشمی برای گرم نگه داشتن بدن در زمستان و یا یک بارانی ضد آب باشد.
بهترین لباس کوهنوردی در تابستان، لباس های نخی نازک و آستین بلند به همراه شلوار است. توجه داشته باشید که تابش آفتاب در ارتفاعات آزاردهنده تر می شود. پس برای این فصل از سال حتما عینک مناسب، کلاه آفتابگیر و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. از آنجایی که خنکی شب در کوهستان ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد، می توانید از یک سویی شرت نخی نازک استفاده کنید. ترجیحا جوراب های اضافه به همراه داشته باشید تا به محض تعریق پا نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.
یک نکته بسیار مهم در لباس پوشیدن برای کوهنوردی و کوهپیمایی رعایت لایه لایه پوشیدن است. در واقع هر چه شما لباس های بیشتری بپوشید، سازگاری شما هم برای شرایط مختلف آب و هوایی بیشتر می شود. در انتخاب لباس برای سفر به ارتفاعات، ابتدا یک لایه زیرین و نازک مانند زیرپوش یا تی شرت نخی را بپوشید. این لایه باید به گونه ای باشد که عرق تن شما را بگیرد. بعد از آن یک لباس آستین دار نازک نخی می تواند انتخاب مناسبی باشد. این لایه به عرق گیری بدن شما و لایه زیرین لباستان کمک می کند. با این حال در ابتدای سفر که هنوز در ارتفاعات گرم پایینی قرار دارید می تواند لباس مناسبی باشد.
لباس مناسب بعدی که برمی دارید، یک گرمکن و در نهایت یک کاپشن خواهد بود. گرمکن در هوای گرم ارتفاعات که وزش باد وجود دارد لازم است. همچنین برای محافظت در مقابل سرمای برف، باران و باد به همراه داشتن کاپشنی مناسب الزامی است که به عنوان لایه نهایی انتخاب می شود.

این نحوه انتخاب لباس برای سفر به ارتفاعات و کوه ها به شما اجازه می دهد که نه تنها از پوست خود محافظت کنید و لباس های زیرین با جنس نرم تری را بپوشید، بلکه پس از عرق کردن از سرما خوردن شما نیز جلوگیری می کند. به عنوان یک عایق در مقابل سرما عمل کرده و دمای بدن شما را ثابت نگه می دارد. با انتخاب کاپشنی نازک می توانید آن را درون کوله خود قرار داده و هر زمان که به دماهای پایین رسیدید، آن را بپوشید. انتخاب ژاکت یا کت پر برای باران و حفظ گرما لازم است. امروزه لباس های دو لایه با رنگ ها و جنس های مختلفی را در بازار پیدا می کنید که با یک زیپ دو لایه گرمکن و کاپشن آن از هم جدا شده و به نوعی کاربردی دومنظوره دارد.

بعضی از افراد لایه چهارمی مانند بادگیر یا بارانی را نیز به این لباس ها اضافه می کنند که آن ها را در مواقع باران از خیس شدن محافظت کند. در کل در سفر باید از خیس شدن لباس هایتان تا می توانید جلوگیری کنید تا دمای بدن حفظ شود و سرما نخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *