مقالات

جوراب مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی

جوراب مناسب کوهنوردی به لحاظ بلندی و تنگی باید استاندارد باشد. بر این اساس به سه دسته تقسیم بندی می شود:

جوراب ها با؛ برند های مطرح؛ دارای سایزبندی و همچنین پای چپ و راست می باشند

انواع کوتاه که تا مچ پا است.
نیم ساق که تا روی مچ است.
سه ربع که پایین زانو است.

اندازه جوراب مناسب کوهنوردی بر اساس نوع کفش، فصل، آب و هوا و فعالیتی که شما می خواهید انجام دهید تعیین می شود. در هنگام خرید بهتر است تا به نکات زیر دقت کنید:

سایز جوراب

جوراب اگر زیاد بلند باشد: باعث جمع شدن جوراب در وسط پا و عدم تمرکز کوهنورد می شود. جوراب های خیلی بلند حتی می توانند باعث ایجاد آلرژی و خارش پوست در ناحیه ساق پا شوند. شرایط این چنینی باعث اختلال در کوهپیمایی و توقف های مکرر می شود.

اگر جوراب خیلی تنگ باشد: گردش خون در پا کم شده، تحرک انگشتان پا کم می شود و در دراز مدت ممکن است باعث آسیب دیدن انگشتان شود.

جوراب ها دارای انواع مختلفی به لحاظ بلندی، جنس و ضخامت هستند. انتخاب نوع مناسب جوراب کوهنوردی به فصل و نوع فعالیت و سطح کوهنوردی بستگی دارد.

جنس جوراب مناسب کوهنوردی
جوراب ها دو نیاز اساسی پا را در هنگام ورزش و کوهنوردی باید پاسخگو باشند، یکی گرم کردن پاها و دیگری ممانعت از اصطکاک پا و کفش. لذا ضخامت جوراب باید به اندازه ای باشد که در عین حال که رطوبت و عرق پا را به خارج منتقل می کند، بتواند از آسیب دیدن پا جلوگیری کرده و آن را گرم نگه دارد.

جوراب بیس لایر: این نوع جوراب بافت نازکی دارد، هوا را به راحتی رد و بدل می کند و به این ترتیب پاها را خشک و خنک در کفش نگه می دارد. کاربرد این نوع جوراب فقط در پیاده روی است.

جوراب های عمومی و خنک کوهنوردی: این جوراب ( حوله ای ) در پاشنه و روی انگشت های پا دارای ضخامت بیشتری است و بقیه قسمت های جوراب نازک است. و دارای تکنولوزی کول مکس Coolax هستند؛ این نوع جوراب ها برای پیاده روی و کوهنوردی از اواخر بهار – تابستان و اوایل پاییز کاربرد دارد.

جوراب های نیمه گرم کوهنوردی: در سراسر جوراب لایه ای وجود دارد که باعث حفظ گرمای پا می شود. این نوع جوراب با بیس لایر تکمیل می شود و برای کوهنوردی در تمام فصل ها بجز تابستان کاربرد دارد.

جوراب زمستانی کوهنوردی: این جوراب ها طول بلندی دارند و تا ساق پا بالا می آیند. کف جوراب دارای عایقی است که گرما را حفظ می کند. این نوع جوراب ها دارای درجه بندی گرمایی منفی می باشند و به نسبت جنس و کاربرد درجه های متفاوتی دارند؛ جوراب های بیس لایر تکمیل کننده این نوع جوراب است و در کوهنوردی برای سرمای زمستان کاربرد دارد.

مواد Materials جوراب های کوهنوردی: این نوع جوراب ها تهیه شده از جنس پشم طبیعی مرینوس و الیاف مصنوعی پریمالافت Primaloft است که یکی از با کیفیت ترین انواع جوراب ها می باشد که به راحتی رطوبت و عرق پا را به خارج انتقال می دهد و گرمای مطبوع دارد و اگر دارای تکنولوژی درای تکس Dry Tex باشند در شرایط سخت و سرمای زمستان بسیار مناسب و کارآ می باشند

نتیجه گیری
جوراب مناسب کوهنوردی نقش مهمی در گرم نگه داشتن و کاهش اصطکاک پا دارد. جوراب های کوهنوردی بر اساس جنس دارای انواع مختلفی هستند که بایستی آنها را متناسب با فصل سال انتخاب کنید.

اما بطور کلی جوراب نباید نخی، کوتاه و یا تنگ باشد. جوراب نخی به راحتی خیس می شود و رطوبت را در خود نگه می دارد، به پا می چسبد و باعث نازک شدن پوست و ایجاد تاول می شود.

جوراب مناسب کوهنوردی همچنین باید از الیاف طبیعی تهیه شده باشد.ضخامت آن به اندازه ای باشد تا بتواند عرق پا و رطوبت آن را دفع کرده ، پا را گرم نگه داشته و از آسیب دیدن آن جلوگیری کند.

یک نظر در “جوراب مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی

  1. فریده جلایی گفت:

    بسیار عالی بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *