مقالات

چرا لباس رنگ شاد در کوهنوردی بپوشیم ؟

? چرا در کوهنوردی و طبیعت گردی؛ لباس با رنگ های شاد بپوشیم

? اهمیت رنگ ها در کوهنوردی و طبیعت گردی جزئی بسیار مهم در روند ورزش های درون طبیعت می باشد؛ روحیه ی ورزشی – پیمایش در کوهستان و طبیعت – تفکیک دوستان در گروهها و در آخر امداد و نجات و شناسایی افراد گمشده در شرایط مه و طوفان

دنیای ما پر از رنگ های زیبا و چشم نواز است که به همه چیز معنی می دهد، ولی در کوهنوردی دنیای رنگ ها چیز دیگری است. نه فقط زیبایی و قشنگی را به تصویر می کشد و معنابخش روحیات هر شخصی است که گاهی علامتی برای نجات جان یک انسان هم خواهد بود. در این مقاله می خواهیم به تأثیر رنگ ها در کوهنوردی بپردازیم و این موضوع را از زوایای متفاوت و مختلف بسنجیم، نتیجه بگیریم که استفاده از چه رنگ هایی در کوهنوردی مناسب تر است. رنگ دارای دو بخش تأثیرگذار است، نخست نقش فیزیکی و مادی رنگ و دوم نقش نمادین و سمبلیک آن و البته باید هر دو بعد آن را در نظر بگیرید.

در اولین نگاه رنگ پوشش کوهنورد باید با محیط پیرامونش در تضاد باشد چرا که در صورت گم شدن یا وقوع حادثه بتوان به راحتی او را دید و تشخیص داد و یعنی به عبارتی رنگ تا حد امکان دارای کانتراست بالا با رنگ محیط باشد. مثلا اگر شخصی در زمستان به کوه می رود از پوشیدن رنگ سفید حتما اجتناب کند و صدالبته پوشیدن رنگ سیاه هم توصیه نمی شود، چرا که ممکن است با سنگ ها و صخره های محیط شباهت رنگی داشته باشد و در تشخیص در فاصله دور اختلال ایجاد کند، پس باید رنگی برای پوشش انتخاب شود که چشم را در یک نگاه به خود جلب کند و مثالی دیگر در کوهنوردی که پر از سبزه و چمنزار است پوشیدن لباس سبز به نوعی استتار محسوب می شود و یک کوهنورد هرگز نباید خود را استتار کند. 

نکته دیگر آنکه اگر به صورت گروهی قصد کوهنوردی دارید ترتیبی بدهید که لباس های افراد گروه طیف های متفاوتی از رنگ را شامل شود و نه مانند یک تیم ورزش سالنی مثل والیبال یک رنگ و متحدالشکل، این تدبیر ضمن جلب توجه دیگران در صورتی که مورد امدادی پیش بیاید باعث نشاط و شادی گروه نیز خواهد بود، چرا که رنگ ها در کنار یکدیگر از جذابیت بیشتری نیز برخوردار است. در گام دوم انتخاب رنگ برای پوشش باید به گونه ای باشد تا بهترین حس را به بیننده القا کند، چرا که رنگ ها از نظر روان شناسی  تأثیرات خاصی را بر روی مخاطب خواهند داشت پس باید معانی رنگ ها و تأثیر آنها را بر روان آدمی داشت. رنگ عامل نیرومندی است و می تواند تسکین دهنده یا محرک و برانگیزاننده باشد با این دلایل می توان نتیجه گرفت که هر رنگی باید در جای خود و درست به کار گرفته شود. در یک دید کلی برای استفاده درست از رنگ ها باید ویژگی های رنگ ها را شناخت و در جای مناسب از آن استفاده کرد. 

مثلا اگر در رنگ لباس یک کوهنورد از رنگ های گرم استفاده شود می توان حس توانایی، قدرت و حرکت را به بیننده القا نمود یا در فصول گرم با استفاده از رنگ های سرد در چادر یا محل استراحت یک کوهنورد می توان حس آرامش و اطمینان را به وجود آورد تا استراحتی دلچسب تر را تجربه کند و برعکس چادری با رنگ های گرم در فصول سرد می تواند احساس گرمی را به کوهنورد القا کند. می توان گفت با استفاده از رنگ ها و طیف های مختلف آن می توان بر حالات روحی و ضمیر ناخودآگاه یک شخص تأثیر گذاشت و حس دلخواه را به وی القا نمود تا او را در بهترین شرایط قرار دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *